Vér, veríték és jazz – Whiplash kritika
Értékelem! 5

A Whiplash zseniálisan mutatja be az ember abbéli törekvését, hogy minél tökéletesebbet alkosson, hogy minél inkább kiemelkedjen a szürke tömegből. Ha egy zenész tehetséges a hangszerén és eléggé elszánt, akkor valóban megvan az esélye arra, hogy fennmaradjon a neve – no de milyen áron? Ezzel a kérdéssel kénytelen megannyiszor szembenézni a film során főszereplőnk, Andrew ..

Summary 5.0
Értékelem! 5
Summary rating from 3 user's marks. You can set own marks for this article - just click on stars above and press "Accept".
Accept
Summary 5.0

Vér, veríték és jazz – Whiplash kritika

A Whiplash zseniálisan mutatja be az ember abbéli törekvését, hogy minél tökéletesebbet alkosson, hogy minél inkább kiemelkedjen a szürke tömegből. Ha egy zenész tehetséges a hangszerén és eléggé elszánt, akkor valóban megvan az esélye arra, hogy fennmaradjon a neve – no de milyen áron?

Ezzel a kérdéssel kénytelen megannyiszor szembenézni a film során főszereplőnk, Andrew (Miles Teller), akit nemrég vettek fel a neves Shaffer Konzervatóriumba, és akit máris kiszemelt magának az intézmény hírhedten vaskalapos tanára/karmestere, Terence Fletcher (J. K. Simmons). Az ifjú jazzdobos természetesen elfogadja az ajánlatot, hogy Fletcher zenekarához csatlakozzon, hogy továbbfejlessze tudását, azonban már a legelső órán világossá válik: itt vért fog izzadni, nem is kizárólag átvitt értelemben.

whiplash-1-800x330

Damien Chazelle rendező rendkívül körültekintően szerkesztette meg a történetet: nyilván nagy vonalakban sejthető, hogy mi lesz a végkifejlet és hogy milyen úton-módon jut el oda hősünk, de mindez mesteri precizitással van összerakva. Hála a feszes, pörgős vágásoknak, szinte kézzel fogható a feszültség minden egyes képkockában, ahol Andrew és Fletcher feltűnik. Ráadásul, mivel egy zenével foglalkozó filmről beszélünk, ez az egyre nyugtalanítóbb, kényelmetlenebb hatás a zenekar által gyakorolt dalokkal párosulva még inkább fokozódik. A címadó szerzemény, a Whiplash valóságos muzikális harctérré válik a tanár-diák páros számára, amint Andrew foggal-körömmel próbálja kivívni Fletcher elismerését, aki viszont újabb és újabb lehetetlennek tűnő akadályt gördít a fiú elé.

whiplash-2-800x330

Miles Teller hitelesen alakítja a kissé befelé fordult, zsenge zenészpalántát, aki annál nagyobb hévvel próbál egyhangú környezetéből kitörni a dobolás által, hogy végre valaki váljon belőle. Ehhez azonban félre kell tennie hétköznapi életét, úgymint a végre-valahára randira hívott szíve választottját (Melissa Benoist), akiről már előre úgy érzi, hogy csak kolonc lesz számára. Ez is érzékletesen bizonyítja – nem feltétlenül pozitív irányú – átalakulását a zenei profizmus és maximalizmus felé, amely később még ijesztőbb méreteket ölt. Felmerülhet bennünk a kérdés: meddig lehet és meddig érdemes elmenni az abszolút tökély eléréséhez? Nos, a J. K. Simmons által briliáns módon alakított maestro szerint a következő jazzlegenda felfedezéséhez minden eszköz megengedett és semmi sem szent. Az óra előtt nyájasnak és kedvesnek tűnő tanárról egy csapásra kiderül, hogy egy szadista, manipulatív figura, aki kis híján az őrületbe kergeti azt, akit kipécéz magának. Teller karaktere próbálja felvenni a kesztyűt ellene, miközben tovább hajtja magát – saját magáért –, ez pedig egy eszméletlen fináléban csúcsosodik ki.

whiplash-3-800x330

A Whiplash-t az emberfeletti erőfeszítés ábrázolása és dicsőítése teszi naggyá, az akaraterő győzelme bármilyen idegőrlő közeg ellenében. A film képsorainak tanúsága szerint pont ez a negatív, szinte destruktív ellenpólus (Fletcher) szükséges ahhoz, hogy az arra érdemesek (Andrew) levetkőzzék korábbi énjüket és túlmenjenek saját határaikon. Aki megelégszik az önmaga által nyújtott közepesen jó teljesítménnyel, az elsikkad az idő múltával, akiben viszont eléggé lobog az a bizonyos belső tűz, annak megvan az esélye arra, hogy számtalan szenvedés után új szintre lépjen. Hiába érik a főhőst sorozatosan durvábbnál durvább megaláztatások, az utolsó dobütésnél egyértelművé válik: megérte. Ahogy ebből a történetből ilyen színvonalas, hatásos filmet forgatni is.

Whiplash (2014) színes, amerikai dráma
Írta és rendezte: Damien Chazelle
Szereplők: Miles Teller, J. K. Simmons, Paul Reiser, Melissa Benoist
Forgalmazza: Intercom
Bemutató: február 5.

Kapcsolódó bejegyzések

  • 36790194174_bbb28033e7_z.jpg
  • 37452263756_fa4cfe9928_z.jpg
  • 37452342926_b071eed9d7_z.jpg
  • 37469170242_257763e6dd_z.jpg

Valaki ellopta a pingponglabdát - Csoda korban élünk (Szigliget) kritika

Fergeteges bohózattal indítja az évadatot a Thália Színház. Michael Frayn darabját Hamvai Kornél átiratában élvezheti a közönség. A Csoda korban élünk (Szigliget) az 1950-es évek kommunizmusába repíti vissza a közönséget, ahol senki nem az, akinek látszik és minden megtörténik, aminek nem lenne...

  • Kult-konyvek-21.Szazad_kiado_1.png
  • 41049_thumb-e1507107146144.jpg
  • 41050_thumb.jpg
  • 41051_thumb.jpg
  • covers_438119-e1507107173402.jpg

Négy könyv, amit érdemes beszerezned ősszel

A 21. Század kiadó idén ősszel nagy dobásra készül és négy világsikerű könyvvel örvendezteti meg az olvasás és a könyvek szerelmeseit. Világirodalmi bestsellereket hoz el nekünk a KULT Könyvek sorozattal. Mi már alig várjuk őket, csapjatok le rájuk Ti is! Michael Chabon: Ragyog a hold ...

  • Untitled-collage.jpg

A boldogság ára...

Kinek mit jelent a boldogság? Egyeseknek a pénzt, másoknak egy sikeres karriert és van akinek egy jól működő házasságot. Michelle Frances bemutatkozó pszichológiai thrillerében,  A barátnőben mindenki csupán a saját boldogságát keresi, azonban, mint azt tudjuk a boldogságnak ára van, amit a...

Szólj hozzá!