Tétre, helyre, befutóra? – A Grönholm-módszer

Tétre, helyre, befutóra? – A Grönholm-módszer

Jordi Galceran drámájának népszerűsége az új felállásban is garantáltan emelkedni fog. Kiváló darab, kiváló színészi játék. Az abszurd, mégis teljesen életszerű szituációban ezúttal Simon Kornél mellett Botos Éva, Ficzere Béla és Vass György küzdenek az álomállásért. Izgalmas, humoros és csavaros előadást láthatunk, ahol az emberi lélek és ambíció határait feszegetik.

Baksa Imre rendező ezúttal is minimális díszlet mellett hívta életre a darabot a Centrál Színház kisszínpadán, így hagyva teret a színészeknek és a gondolatoknak. Az állásinterjú utolsó köre még el sem kezdődött, máris feszültséggel terhes a levegő, s amikor az első sokkok érik a pályázókat, azaz hogy szimultán kell bizonyítaniuk rátermettségüket, hirtelen az az érzésem támadt, hogy Zimbardo prof. egyik híres kísérletének lehetünk szemtanúi. Ha ez élesben történt volna meg velem valószínűleg azonnal távozom, nem hagyom hogy „áramot vezessenek” belém. De mint, ahogy az lenni szokott, kísérleti patkányainkat túlságosan csábítja a jutalom, azaz egy jobb élet reménye. Gondolkodás nélkül indulnak a pedálokkal és csapdákkal teli lelki útvesztőben, hiszen három körön átverekedték már magukat, csak nem fogják most feladni. Mosolyuk mögött rejtetten vicsorognak egymásra, nem is sejtve hogy mi vár rájuk. Ahogy peregnek a próbatételek, úgy bontakoznak ki a személyes tragédiák és motivációk is. Emberi sorsok és ambíciók sűrű erdejébe csöppenünk, melynek hatására folyamatosan billeg a mérleg, mintha a közönség lenne a komplett HR osztály. Kiválóan el lett kapva a figyelmünk, pillanatokra sem kalandozhatunk el, mert akkor lemaradhatnánk valami fontosról De vajon mindenki egy irányba szalad? Ki és mi rejtőzik a kisarkított helyzetek mögött, és végül valóban megéri az a darabka sajt, azaz a bútorgyár kereskedelmi vezetőjének titulusa?

A humor és a kiváló alakítások jól oldják a feszültséget, amelyre szükség is van, hiszen a nagy testvér minden pillanatban figyel és ítélkezik. Simon Kornél zseniálisan hozza a magabiztos, némileg arrogáns jelentkezőt, aki a sárm és az elegancia falai mögül szemléli az eseményeket, de mintha mégis instabil kártyavár elemei lennének ezek, folyamatosan peregnek le a lapok…  Ficzere Béla karakterével akaratlanul is rokonszenvezünk, bár elsőre némileg idegesítőnek tűnik, de mégis van valami megnyugtató egyszerűség benne, talán mert mindannyian ismerünk hozzá hasonló embert. Nem tudjuk komolyan venni sem mi, sem a társai, pedig érdemes rá odafigyelni. A legmegosztóbb személyiséget Botos Éva kapta, kőkemény ambíciója és versenyszelleme mellett kikacsingat a bizonytalansága. Látszólag ő a legeltökéltebb, számára mindennél fontosabb az interjú sikeressége. Vass György mintha a három erős személyiség mellett a leggyengébb lenne, nem is tartjuk igazán befutónak, de itt is automatikusan felmerül a kérdés, hogy Ki nevet a végén? Tabuk, morális határok, titkok és áldozatok között lavírozik a négyesük, s bár az ajtó nyitva áll nem tudhatjuk ki lép ki, vagy be rajta először és utoljára.

A legmegdöbbentőbb, hogy a darab valós eljárásokra alapoz, s bár azzal hitegethetjük a lelkünket miközben kifelé jövünk, hogy ezzel mi már felvérteztük magunkat minden ilyesmi ellen, átlátunk a szitán, de ha jobban belegondolunk rájövünk, hogy nincsenek kész válaszok, bevált reakciók, ugyanúgy csapdában lennénk az elejétől kezdve. Vajon etikus egy ilyen módszer? Valóban azt az eredményt kapják a cégek, amire a kiválasztásnál szükség van, vagy csak egy perverz hatalmi játék, mint a nagyító és a hangya esetében egy amúgy kellemes nyári napon? Ezen bizony még akár napokig is töprenghetünk.

Kapcsolódó bejegyzések

Budapest Éjjel – Fekete Gábor fotósorozata a NextArt-ban

Budapest Éjjel - Fekete Gábor fotósorozata a NextArt-ban

Fekete Gábor, 'Budapest Éjjel' című fotósorozata a svájci-magyar művész egyedi kapcsolatát mutatja be szülővárosával, egy sor könnyed, nosztalgikus, néhol humorral fűszerezett éjszakai felvételen keresztül. A több mint két évet felölelő sorozat, 2016-ban a Corvina Kiadó jelentette meg, a...

,,Nincsenek fiktív gondolatok, semmi nincs kiszínezve”

,,Nincsenek fiktív gondolatok, semmi nincs kiszínezve”

Az Orlai Produkciós Iroda július 15-én a szentendrei Ferenczy Múzeum udvarán mutatja be a Lengyel Nagy Anna interjúi alapján készülő Élet.Történetek.hu... sorozat első darabját, A nővérek − Levél Apámhoz! című előadást. Az est két szereplője Egri Kati és Egri Márta, rendezője Cseh Judit. A...

  • FotorCreated.jpg

Te hinnél neki?

Te mit tennél, ha a már halottnak hitt gyermeked bekopogtatna az ajtón? Amy Gentry ezzel a gondolattal játszott el debütáló,  Ki ez a lány? című regényében. Nem sok rettegettebb dolog lehet egy szülő életében, minthogy elrabolják a gyermekét. De vajon, hogyan lehet azt feldolgozni ha az...

Szólj hozzá!