Tétre, helyre, befutóra? – A Grönholm-módszer

Tétre, helyre, befutóra? – A Grönholm-módszer

Jordi Galceran drámájának népszerűsége az új felállásban is garantáltan emelkedni fog. Kiváló darab, kiváló színészi játék. Az abszurd, mégis teljesen életszerű szituációban ezúttal Simon Kornél mellett Botos Éva, Ficzere Béla és Vass György küzdenek az álomállásért. Izgalmas, humoros és csavaros előadást láthatunk, ahol az emberi lélek és ambíció határait feszegetik.

Baksa Imre rendező ezúttal is minimális díszlet mellett hívta életre a darabot a Centrál Színház kisszínpadán, így hagyva teret a színészeknek és a gondolatoknak. Az állásinterjú utolsó köre még el sem kezdődött, máris feszültséggel terhes a levegő, s amikor az első sokkok érik a pályázókat, azaz hogy szimultán kell bizonyítaniuk rátermettségüket, hirtelen az az érzésem támadt, hogy Zimbardo prof. egyik híres kísérletének lehetünk szemtanúi. Ha ez élesben történt volna meg velem valószínűleg azonnal távozom, nem hagyom hogy „áramot vezessenek” belém. De mint, ahogy az lenni szokott, kísérleti patkányainkat túlságosan csábítja a jutalom, azaz egy jobb élet reménye. Gondolkodás nélkül indulnak a pedálokkal és csapdákkal teli lelki útvesztőben, hiszen három körön átverekedték már magukat, csak nem fogják most feladni. Mosolyuk mögött rejtetten vicsorognak egymásra, nem is sejtve hogy mi vár rájuk. Ahogy peregnek a próbatételek, úgy bontakoznak ki a személyes tragédiák és motivációk is. Emberi sorsok és ambíciók sűrű erdejébe csöppenünk, melynek hatására folyamatosan billeg a mérleg, mintha a közönség lenne a komplett HR osztály. Kiválóan el lett kapva a figyelmünk, pillanatokra sem kalandozhatunk el, mert akkor lemaradhatnánk valami fontosról De vajon mindenki egy irányba szalad? Ki és mi rejtőzik a kisarkított helyzetek mögött, és végül valóban megéri az a darabka sajt, azaz a bútorgyár kereskedelmi vezetőjének titulusa?

A humor és a kiváló alakítások jól oldják a feszültséget, amelyre szükség is van, hiszen a nagy testvér minden pillanatban figyel és ítélkezik. Simon Kornél zseniálisan hozza a magabiztos, némileg arrogáns jelentkezőt, aki a sárm és az elegancia falai mögül szemléli az eseményeket, de mintha mégis instabil kártyavár elemei lennének ezek, folyamatosan peregnek le a lapok…  Ficzere Béla karakterével akaratlanul is rokonszenvezünk, bár elsőre némileg idegesítőnek tűnik, de mégis van valami megnyugtató egyszerűség benne, talán mert mindannyian ismerünk hozzá hasonló embert. Nem tudjuk komolyan venni sem mi, sem a társai, pedig érdemes rá odafigyelni. A legmegosztóbb személyiséget Botos Éva kapta, kőkemény ambíciója és versenyszelleme mellett kikacsingat a bizonytalansága. Látszólag ő a legeltökéltebb, számára mindennél fontosabb az interjú sikeressége. Vass György mintha a három erős személyiség mellett a leggyengébb lenne, nem is tartjuk igazán befutónak, de itt is automatikusan felmerül a kérdés, hogy Ki nevet a végén? Tabuk, morális határok, titkok és áldozatok között lavírozik a négyesük, s bár az ajtó nyitva áll nem tudhatjuk ki lép ki, vagy be rajta először és utoljára.

A legmegdöbbentőbb, hogy a darab valós eljárásokra alapoz, s bár azzal hitegethetjük a lelkünket miközben kifelé jövünk, hogy ezzel mi már felvérteztük magunkat minden ilyesmi ellen, átlátunk a szitán, de ha jobban belegondolunk rájövünk, hogy nincsenek kész válaszok, bevált reakciók, ugyanúgy csapdában lennénk az elejétől kezdve. Vajon etikus egy ilyen módszer? Valóban azt az eredményt kapják a cégek, amire a kiválasztásnál szükség van, vagy csak egy perverz hatalmi játék, mint a nagyító és a hangya esetében egy amúgy kellemes nyári napon? Ezen bizony még akár napokig is töprenghetünk.

Kapcsolódó bejegyzések

  • FotorCreated.jpg

Te hinnél neki?

Te mit tennél, ha a már halottnak hitt gyermeked bekopogtatna az ajtón? Amy Gentry ezzel a gondolattal játszott el debütáló,  Ki ez a lány? című regényében. Nem sok rettegettebb dolog lehet egy szülő életében, minthogy elrabolják a gyermekét. De vajon, hogyan lehet azt feldolgozni ha az...

  • 33456507534_e372d291bb_z.jpg
  • 34297989445_71089740ed_z.jpg
  • 34298035405_7987a0c2df_z.jpg
  • 34298044085_d9d251ccef_z.jpg

Ami Tarantóban történik... - A főnök meg én meg a főnök

Carlo Goldoni fergeteges komédiáját ültette mai környezetbe a Thália Színház, így született meg legújabb előadásuk. A főnök meg én meg a főnök felhőtlen szórakozást ígér, két felvonásban. Goldoni 1746-ban, a Két úr szolgája című komédiájával teremtette meg annak idején a polgári vígjáték...

  • FotorCreated-13.jpg
  • LID_zsurik_OK_szines_small-e1493447443755.jpg

"A nagyregényeket szeretem a legjobban" - Interjú Fullajtár Andreával

Adva van tíz könyv, a 2016-os könyvtermés legjava: Jászberényi Sándor: A lélek legszebb éjszakája; Kepes András: Világkép; Krasznahorkai László: Báró Wenckheim hazatér; Nádas Péter: Az élet sója; Németh Gábor: Egy mormota nyara; Szabó T. Anna: Törésteszt; Térey János: Őszi hadjárat; Varró...

Szólj hozzá!