Tánc – emlékezet

Tánc – emlékezet

A Budapesti Tavaszi Fesztivál kiemelt programja, Zsuráfszky Zoltán, „Kiegyezés/150” című táncjátéka a kiegyezés 150. évfordulójának alkalmából a MÜPA színpadán lelt otthonra.  Bármilyen háttértudással is rendelkezzék a korszakról a néző, április első napján biztosan szemet és fület gyönyörködtető élménnyel a zsebében ballaghatott haza, és még az sem kizárt, hogy táncra perdült a villamosmegállóban. S ezen nem is lenne mit csodálkozni, hiszen ilyen elementáris erővel ható táncprodukcióban ritkán lehet részünk.

Van abban valami ősi és felemelő, ahogyan a kiváló táncművészek felvonulnak és látható módon olyan mélyen átélik a pillanatot, hogy szinte azt gondolhatjuk, ők valóban ott vannak, részesei az adott ünnepnek, mi pedig csak valamilyen különleges csoda folytán leshetjük meg őket a kulcslyukon át. Ezt az érzetet erősítette az a kép is, amelyben egy falusi búcsúba csöppenünk, ahol felvonulnak az idős asszonyok, akiknek a lába már nem olyan szapora, de őket ellenpontozva az apró gyermek – aki még nem tudhatja a lépéseket – jelenlétével erősíti a közösséget, bezárja, és újra kezdi a kört. A magyar népszokások, viseletek és táncok képregényszerű megelevenedése mellett az előadás másik fontos alappillére az akkoriban körülöttünk, velünk együtt békében élő egyéb nemzetek bemutatkozása. Az 1896-os millenniumi ünnepségre a fővárosba érkeztek – a teljesség igénye nélkül – „a bátor bunyevácok, a derék svábok, a marcona románok”. A mozivászon méretűre zsugorodott függöny előtt minden egyes népcsoport érkezését a mozi híradó konferansziéja jelentette be. A kép valóban megelevenedett, és a szóban forgó képviselet – akár ha filmen látnánk őket – felgyorsult tempóban, tökéletes, aprólékos mozgással varázsolta elénk a korabeli híradók hangulatát.

Ezt követően ki-ki a maga táncával jeleskedett, a színes kavalkád csak úgy sodort magával. A záró képben az este során fellépő összes művész együtt állt színpadra, de mivel nem fértek ott el, ezért a közönség sorait kiegészítve,a sorok szélén toporogva körbeöleltek minket. A Kiegyezés/150” mélyreható történelmi ismeretek híján is meggyőző, pezsdítő élményben részesítette közönségét, akik így intravénásan, nagy dózisban kapták az életerőt, abban reménykedve, hogy legbelül mégis – ha csak másfél órára is – mind összetartozunk.

 

Alkotók:

A Magyar Nemzeti Táncegyüttes táncosai és zenekara (művészeti vezető: Zsuráfszky Zoltán), Zengővárkonyi Népi Együttes és Zenekara, Hosszúhetényi Népi Együttes, Bagi Muharay E. Népi Együttes, Söndörgő (felvételről)

Zene: Rossa László, Szabó Dániel, Szarka Tamás

Díszlet: Götz Béla

Látvány: M. Nagy Richárd

Forgatókönyv, dramaturg, jelmez: Vincze Zsuzsa

Koreográfia: a meghívott együttesek koreográfusai, valamint Sánta Gergő, Vincze Zsuzsa, Zsuráfszky Zoltán

Koreográfus, rendező: Zsuráfszky Zoltán

 

Kapcsolódó bejegyzések

Budapest Éjjel – Fekete Gábor fotósorozata a NextArt-ban

Budapest Éjjel - Fekete Gábor fotósorozata a NextArt-ban

Fekete Gábor, 'Budapest Éjjel' című fotósorozata a svájci-magyar művész egyedi kapcsolatát mutatja be szülővárosával, egy sor könnyed, nosztalgikus, néhol humorral fűszerezett éjszakai felvételen keresztül. A több mint két évet felölelő sorozat, 2016-ban a Corvina Kiadó jelentette meg, a...

,,Nincsenek fiktív gondolatok, semmi nincs kiszínezve”

,,Nincsenek fiktív gondolatok, semmi nincs kiszínezve”

Az Orlai Produkciós Iroda július 15-én a szentendrei Ferenczy Múzeum udvarán mutatja be a Lengyel Nagy Anna interjúi alapján készülő Élet.Történetek.hu... sorozat első darabját, A nővérek − Levél Apámhoz! című előadást. Az est két szereplője Egri Kati és Egri Márta, rendezője Cseh Judit. A...

  • FotorCreated.jpg

Te hinnél neki?

Te mit tennél, ha a már halottnak hitt gyermeked bekopogtatna az ajtón? Amy Gentry ezzel a gondolattal játszott el debütáló,  Ki ez a lány? című regényében. Nem sok rettegettebb dolog lehet egy szülő életében, minthogy elrabolják a gyermekét. De vajon, hogyan lehet azt feldolgozni ha az...

Szólj hozzá!