Sokkhatás – Csúnya, gonosz bácsik
Értékelem! 5

A Csúnya, gonosz bácsik brutális kegyetlenséggel mutatja meg az emberi lélek kevésbé napos oldalát, ahol a bosszúvágy felülkerekedik a józan észen, a legenyhébb büntetést pedig kalapáccsal mérik. Amint azt a film elején oly naturális módon megtudjuk, a környéken egy pedofil sorozatgyilkos szedi áldozatait, a rendőrség pedig képtelen az elkövető nyomára – és a közszemlére hátrahagyott ..

Summary 5.0
Értékelem! 5
Summary rating from 2 user's marks. You can set own marks for this article - just click on stars above and press "Accept".
Accept
Summary 5.0

Sokkhatás – Csúnya, gonosz bácsik

A Csúnya, gonosz bácsik brutális kegyetlenséggel mutatja meg az emberi lélek kevésbé napos oldalát, ahol a bosszúvágy felülkerekedik a józan észen, a legenyhébb büntetést pedig kalapáccsal mérik.

Amint azt a film elején oly naturális módon megtudjuk, a környéken egy pedofil sorozatgyilkos szedi áldozatait, a rendőrség pedig képtelen az elkövető nyomára – és a közszemlére hátrahagyott holttestek fejeire – bukkanni. Az egyetlen gyanúsítottat, a tanár Drort (Rotem Keinan) kezelésbe is veszi Micki (Lior Ashkenazi) és zsarubandája egy vaskos telefonkönyv segítségével (nem, nem a számát akarják megtudni). A cseppet sem szabályszerű akciót azonban valaki felveszi és feltölti az internetre – így Micki búcsút is mondhat állásának. Ő persze nem adja fel, és tovább követi Drort, majd látszólag a véletlenek különös játékaként a két férfi a nyugalmazott katona, Gidi (Tzahi Grad) markában, majd pincéjében találja magát. Mindez persze mégsem akkora véletlen, Gidi ugyanis a gyilkos legutóbbi áldozatának édesapja. Egy begőzölt ex-zsaru, egy gyásztól tébolyult apa és egyetlen létező gyanúsítottjuk egy világtól elzárt házban – kezdődhet a vallatás.

bigbadwolves-4-800x448

Az alapjában véve meglehetősen komor és súlyos témához Aharon Keshales és Navot Papushado író-rendezőpárosa izgalmas és helyenként elgondolkodtató műfaji egyveleget hozott létre. A vérbő krimi-thriller vonulat nyilván adott, ezt szórták meg egy csipetnyi drámával és éjfekete komédiával. A végeredmény annyira hatásosra sikerült, hogy bármilyen irányba is csorogjon a cselekmény, a nézők gyakorlatilag úgy táncolnak, ahogy az alkotók fütyülnek – valószínűleg nem egyszer fog a befogadó agyán átsuhanni a kérdés, hogy “Most tényleg azon röhögök, hogy egy embert kínoznak?” A nevetésre ingerlő elemek rendkívül jól időzítve törik meg a feszült, (szinte szó szerint) halál komoly pillanatokat. Ilyenkor elénk tárul a szereplők hétköznapi, esendő, emberi mivolta, és kénytelenek vagyunk belátni, hogy nincs abszolút jó vagy gonosz, mindannyian a két véglet között ingázunk folyamatosan.

bigbadwolves-3-800x448

Ez a végletek közötti rugózás a film képi és zenei világára is rányomja a bélyegét, elég csak a sztori kezdetére gondolni. Napsütés, erdőszél, bújócskázó gyerekek: a film nyitó képsorai papíron idillinek tűnhetnek, azonban a stílusos lassított felvételekhez csapódó vészterhes, fenyegető zene baljós fellegként lebeg fejünk felett, mely végül egy ólálkodó árnyalakban testet is ölt. A képi és muzikális elemek kontrasztja szintén zseniálisan működik abban a jelenetben, ahol Gidi süteményt süt. Miközben az apa rezzenéstelen arccal és begyakorlott mozdulatokkal tömi tele egy halom altatóval a tésztát, Buddy Holly klasszikus Everyday c. dalának pihe-puha taktusai szállnak el a fejünk felett (közkedvelt nóta hasonló közegben, lásd még: Tétova lelkek és Beszélnünk kell Kevinről). Az ehhez hasonló hangulati tényezők összemosásával és keverésével az alkotók végig fenn tudják tartani az érdeklődést, és talán ez a film egyik legnagyobb előnye.

bigbadwolves-2-800x448

A Csúnya, gonosz bácsik egy korántsem csúnya, de annál gonoszabb és (jó értelemben) sokkolóbb filmélményt ad, amelyet egykönnyen nem felejtünk el. Mindez leginkább a hatásos időközönként váltogatott humor-terror-dráma szentháromságnak és az ebből adódó, töprengésre késztető szituációknak köszönhető. Áldhatjuk Quentin Tarantino nevét, hiszen ha ő nem kapta volna fel ezt a művet tavaly (“Az év legjobb filmje,” mondá a rendező úr), valószínűleg mi sem láthatnánk itthon a mozikban. Legalább egyszer mindenképpen érdemes megtekinteni!

Csúnya, gonosz bácsik (Big Bad Wolves, 2013) színes, izraeli thriller
Rendezte és a forgatókönyvet írta: Aharon Keshales, Navot Papushado
Szereplők: Lior Ashkenazi, Rotem Keinan, Tzahi Grad, Doval’e Glickman
Magyarországi bemutató: 2014. május 8.

Kapcsolódó bejegyzések

Femme fatale error – A szépség és a szörnyeteg

Femme fatale error - A szépség és a szörnyeteg

Kifejezetten elfogult vagyok A szépség és a szörnyeteg meséjével kapcsolatban, ugyanis a kedvenc Disney-m. Legalább 100-szor láttam, szó szerint tudom kívülről még 25 év távlatából is.  Amikor kiderült, hogy Emma Watson alakítja majd Belle-t meglepődtem, mert bár kedvelem a színészi játékát, ő...

Finn gyöngyszemek a Toldiban

Finn gyöngyszemek a Toldiban

2017. február 8-12. között már hatodik alkalommal zarándokoltak el a messzi finn földről érkező remek filmek. A házigazda a Toldi mozi volt. A filmeket hosszú útjukra elkísérte néhány alkotó is, akikkel közönségtalálkozók keretében ismerkedhettek meg közelebbről a mozi szerelmesei. Az idei Finn...

Két és fél óra tömény rémálom – Az Egészség ellenszere

Két és fél óra tömény rémálom – Az Egészség ellenszere

Csúcsthrillerrel van dolgunk ez egy percig sem vitás, mégis úgy érezzük, hogy legszívesebben kiszaladnánk a teremből, de legalábbis letépnénk az arcunkat, hátha sikerül felébredni, s a moziból kilépve is csak támolygunk kábán. De hát végül is ez a cél.... Míg a Körök gyenge visszhanggal köröznek...

2 Kommentek

  1. Trackback: Mozizz alkonyattól pirkadatig! - Artmozik éjszakája | ARTIQ

  2. Trackback: TOP 5 ütős, de kevésbé ismert horror | ARTIQ

Szólj hozzá!