Rácson innen és túl – 211-es cella
Értékelem! 5

Mi történik, ha egy szolgálatát kezdő börtönőr civil ruhában egy cellában ragad börtönlázadás közben? Az alapszituációból akár valami könnyed akció-vígjáték is születhet, Daniel Monzón és gárdája azonban bekeményít – ezzel pedig az utóbbi idők egyik legjobb spanyol drámáját hozza! Juan Oliver (Alberto Ammann) – hiába a szép ház és szerető feleség – egy peches srác. ..

Summary 5.0
Értékelem! 0
Summary rating from user's marks. You can set own marks for this article - just click on stars above and press "Accept".
Accept
Summary 0.0 kritikán aluli

Rácson innen és túl – 211-es cella

Mi történik, ha egy szolgálatát kezdő börtönőr civil ruhában egy cellában ragad börtönlázadás közben? Az alapszituációból akár valami könnyed akció-vígjáték is születhet, Daniel Monzón és gárdája azonban bekeményít – ezzel pedig az utóbbi idők egyik legjobb spanyol drámáját hozza!

Juan Oliver (Alberto Ammann) – hiába a szép ház és szerető feleség – egy peches srác. Nem elég, hogy vágóhídi állását börtönőrködésre cserélte, munkakezdés előtt egy nappal még be is megy egy kis körsétára, ahol nem éppen terv szerint alakulnak a dolgok: ő megsérül egy balesetben, elveszti az eszméletét, az intézet falai között pedig lázadás tör ki. Az őrök hanyatt-homlok menekülnek az irodák biztonságába, csak egy a bökkenő – az öntudatlan Juant otthagyják a tárva-nyitva álló 211-es cellában. Főhősünk hamarosan feleszmél, és rájön, hogy a túlélés egyetlen módja, ha elhiteti a rabokkal, hogy ő is egy közülük. A börtöntöltelékek, élükön a nem kicsit pszichopata Malamadre-val (Luis Tosar) először kétkedve fogadják az eddig nem látott “új húst,” Juan azonban egykettőre bizalmukba férkőzik hasznos tippjeinek köszönhetően. Mindeközben egyre nő a feszültség az épület falain belül és kívül, a lázadók ugyanis túszul ejtenek néhány ETA terroristát, így a kintieknek most már tripla tét forog kockán.

211es-cella-3-800x428

Bevallom, a mozi elején még picikét kételkedtem, hogyan lesz ebből jó film – a kezdő stáblista milliónyi szponzoros listája az AXN-nel az élen nem sok jót sejtetett –, viszont kb. fél óra után már alaposan a székembe szegeztek az események. Dicséret illeti a rendezőt, Daniel Monzónt, hogy egy alapvetően leszűkített térben és időtartamban játszódó történetet ilyen feszesen és lendületesen ábrázolt. Habár a játékidő csaknem két órára rúg, mindig van miért (avagy kiért) izgulnunk, a készítők ráadásul előszeretettel játszanak az idegeinkkel is – jó értelemben –, amint egy-egy újabb akadályt gördítenek szerencsétlen hőseink orra elé, mesteri szadizmussal mindig az utolsó előtti pillanatban. A színészi játék közel tökéletes egy ilyen témájú mozgóképhez, Luis Tosar zseniálisan hozza a kiszámíthatatlan főbunkó Malamadre karakterét, a Luis Zahera által alakított kettyós-ordibálós figura pedig nem egyszer vált ki ízes röhögést az emberből, némi poént elszórva az amúgy drámai történések sodrásába.

211es-cella-1-800x428

A képzeletbeli vastaps azonban egyértelműen a Juan Olivert játszó Alberto Ammannt illeti. Karaktere gyönyörű – bár számára leginkább fájdalmas és veszélyekkel teli – utat jár be a cselekmény során. Érthető okokból kezdetben szimpla túlélési mechanizmusok irányítják, ám ahogy haladnak előre az események, mintha elkezdene szimpatizálni az embertelen körülmények közül szabadulni (vagy legalábbis a körülményeket enyhíteni) akaró cellalakókkal. Különösen Malamadre-val való kapcsolatát érdekes megfigyelni, amint a végére már szinte haverok lesznek. Persze valamilyen szinten továbbra is túlélésre és megtévesztésre játszik Juan, beúszik a képbe egy morzsányi bizalom és együttérzés is, főleg ami a két férfi kötelékeit illeti a külvilághoz. Láthatjuk rajtuk keresztül az erőszak elharapózásának következményeit, a rossz döntések örvénylő spirálját, ahonnan aligha vezet ki könnyű út a fénybe.

211es-cella-4-800x428

Örülök, hogy a Spanyol Filmhét keretében alkalmam volt megnézni ezt az ütős kis filmet, nem számítottam arra, hogy ilyen magával ragadó élmény lesz! Igazi húsbavágó börtöndráma, ami egy kétségbeejtő, szerencsétlen helyzettel nyit – az innen kibontakozó eseményláncolat pedig cseppet sem lazít a gyeplőn a rákövetkező közel két órában. A folyamatosan fenntartott feszültség mellé elhintve kapunk egy adag erkölcsi elmélkednivalót is, az utolsó félóra-órában pedig úgy osztogatják a metaforikus gyomrosokat, hogy garantáltan nem emelkedett hangulatban hagyjuk el a mozitermet. Érdemes felkutatni a 211-es cellát, ha kőkemény drámára és adrenalinlöketre vágytok.

211-es cella (Celda 211, 2009) színes, spanyol dráma/akciófilm
Rendezte: Daniel Monzón
Forgatókönyv: Jorge Guerricaechevarría, Daniel Monzón (Francisco Pérez Gandul regénye alapján)
Szereplők: Alberto Ammann, Luis Tosar, Marta Etura, Antonio Resines, Manuel Morón, Carlos Bardem, Luis Zahera

Kapcsolódó bejegyzések

Femme fatale error – A szépség és a szörnyeteg

Femme fatale error - A szépség és a szörnyeteg

Kifejezetten elfogult vagyok A szépség és a szörnyeteg meséjével kapcsolatban, ugyanis a kedvenc Disney-m. Legalább 100-szor láttam, szó szerint tudom kívülről még 25 év távlatából is.  Amikor kiderült, hogy Emma Watson alakítja majd Belle-t meglepődtem, mert bár kedvelem a színészi játékát, ő...

Finn gyöngyszemek a Toldiban

Finn gyöngyszemek a Toldiban

2017. február 8-12. között már hatodik alkalommal zarándokoltak el a messzi finn földről érkező remek filmek. A házigazda a Toldi mozi volt. A filmeket hosszú útjukra elkísérte néhány alkotó is, akikkel közönségtalálkozók keretében ismerkedhettek meg közelebbről a mozi szerelmesei. Az idei Finn...

Két és fél óra tömény rémálom – Az Egészség ellenszere

Két és fél óra tömény rémálom – Az Egészség ellenszere

Csúcsthrillerrel van dolgunk ez egy percig sem vitás, mégis úgy érezzük, hogy legszívesebben kiszaladnánk a teremből, de legalábbis letépnénk az arcunkat, hátha sikerül felébredni, s a moziból kilépve is csak támolygunk kábán. De hát végül is ez a cél.... Míg a Körök gyenge visszhanggal köröznek...

Szólj hozzá!