Mediterrán életérzés a Nemzeti Filharmonikusok április 20-i hangversenyén

Mediterrán életérzés a Nemzeti Filharmonikusok április 20-i hangversenyén

Mediterrán életérzés – ez hatja át a Nemzeti Filharmonikusok tavaszi, április 20-i zeneakadémiai koncertjének első félidejét, de a másodikban elhangzó szimfónia háromhangos mottójába is hangról hangra kódolt a szabadság–boldogság – vagy ahogy Brahms mondta: „Frei aber froh” – lelkivilága.

A koncert dirigense, a Zubin Mehta által felfedezett, a magyar közönség előtt is jól ismert Carlo Montanaro az olasz repertoár egyik keresett előadója, aki 2008-ban Verdi Traviatájával debütált a milánói Scalában, és számos fesztiválon, rangos operajátszó helyszínen nyitott meg évadot, 2011 és 2014 között a varsói Nagy Színház (Teatr Wielki) zeneigazgatójaként dolgozott, az utóbbi hónapokban Seattle-ben, Sydney-ben és Monte Carlóban lépett pódiumra.

A hangverseny Rossini A sevillai borbély nyitányával indul. A mű évében a huszonnégy éves Rossini operaszerzői pályafutásának alig több mit egyharmadánál tartott. A sevillai borbély témájával szinte a véletlen folytán találkozott. Rossininak szerződése volt 1816 farsangi szezonjára a római Argentina Színházzal egy opera megírására. Egy valamire azonban sem ő, sem az impresszárió nem számított: a pápai állam cenzúrája miatt egymás után el kellett vetniük a kiszemelt librettókat. Így jutottak végül arra az elhatározásra, hogy felhasználják újból a régóta bevált Beaumarchais-vígjátékot. Ezzel magyarázható az is, hogy Rossini a szokásosnál is súlyosabb időzavarba került: állítólag 21 nap, sőt egyes tudósítások szerint 13 nap alatt komponálta meg azt az operát, amely élete egyik főművének bizonyult. A hajszolt munkatempó arra is rákényszerítette – amire egyébként nála is, s a korszak más szerzőinél is akad példa -, hogy saját korábbi kompozícióiból kölcsönözzön egyet s mást. Ma már aligha gondolunk arra, hogy A sevillai borbély vérbő nyitánya, amely elválaszthatatlanul összeforrt a vígopera zenéjével, már két korábbi Rossini-operában is betöltötte ugyanezt a szerepet, ráadásul két komoly operában, az Aurelianus Palmira  és az Angliai Erzsébet című opera seriákban.

Az est egzotikus színfoltja a zenekari gitárzene csúcsának tartott Aranjuezi concerto, amelyet II. Fülöp királyi egyik palotájának kertje ihletett. A hároméves kora óta világtalan Rodrigo – mint vallotta – a magnoliafák illatát, a madarak énekét, a szökőkutak csobogását kívánta kifejezni a zene eszközeivel – aki hallja a művet, bátran elmondhatja, hogy ez érzékletesen sikerült is neki. Joaquín Rodrigo 1939-ben, a 2. világháborút megelőző feszült hónapokban Párizsban komponálta máig is legismertebb háromtételes gitárversenyét. A művet Regino Sáinz de la Maza spanyol gitárművész-zeneszerzőnek ajánlotta. Ő játszott a versenymű ősbemutatóján (Barcelona, 1940. november 6.) és a mű első hangfelvétele is az ő közreműködésével készült 1947-ben. A 3 éves korában egy betegség miatt majdnem teljesen megvakult zeneszerző saját hangszere nem a gitár volt, hanem a zongora, mégis tökéletesen ráérzett a gitár használatára és a spanyol nemzeti zenében elfoglalt helyére.  A versenymű második tétele a 20. század egyik legismertebb, legnépszerűbb zenéje. Népszerűségét jellemzi, hogy számos különböző elmélet is létezik arról, hogy valójában miről is szól. A korabeli közhiedelem szerint a melankolikus hangvételű tételt Guernica 1937-es lebombázása ihlette. A zeneszerző felesége azonban egy későbbi nyilatkozatában amellett érvelt, hogy a tétel egy kétszeres emlékezés: egyrészt boldog spanyolországi nászutazásukra, másrészt első, tragikusan végződött gyermekáldásukra.

A darabot Csáki András gitárművész szólaltatja meg, aki generációjának kiemelkedő gitáros egyénisége. Játékának szuggesztivitása és érzékenysége a világ számos koncerttermének hallgatóságát magával ragadta Japántól Észak-Amerikáig.

Csáki András generációjának kiemelkedő gitáros egyénisége. Játékának szuggesztivitása és érzékenysége a világ számos koncerttermének hallgatóságát magával ragadta Japántól Észak-Amerikáig. Szakmai lapokban több kritikus is kiemelte, hogy fölényes hangszeres tudásával sosem él vissza, technikáját mindig a zenei elképzeléseinek szolgálatába állítja. A koncert előtt néhány héttel Vietnámban tart mesterkurzust, és ad szólóestet.

„ … Én azt gondolom, hogy ez a mű egy nagyon jól, nagyon ügyesen megkomponált és a gitáros szólistát egy nagyon komoly technikai feladatok elé állítja. A darabnak az a sajátossága, hogy a flamenco gitároznak különböző elemeit, mint például a rasgueo-pengetést kombinálja a klasszikus gitáron sokkal gyakoribb, gyönyörű lágy vibrált dallamok játékával”.

Az est Brahms III. szimfóniájával fejeződik be, amely melankolikus harmadik tételével vált halhatatlanná, a nagyszabású mű napfényes-napsugaras világával szabadítja fel a zenehallgató lelkeket immár több mint százharminc esztendeje.

 

Április 20. 19.30 óra – Zeneakadémia

Rossini A sevillai borbély – nyitány

Joaquín Rodrigo Aranjuezi gitárverseny

Brahms III. szimfónia F-dúr, op. 90

Csáki András gitár

Carlo Montanaro karmester

Kapcsolódó bejegyzések

  • 36790194174_bbb28033e7_z.jpg
  • 37452263756_fa4cfe9928_z.jpg
  • 37452342926_b071eed9d7_z.jpg
  • 37469170242_257763e6dd_z.jpg

Valaki ellopta a pingponglabdát - Csoda korban élünk (Szigliget) kritika

Fergeteges bohózattal indítja az évadatot a Thália Színház. Michael Frayn darabját Hamvai Kornél átiratában élvezheti a közönség. A Csoda korban élünk (Szigliget) az 1950-es évek kommunizmusába repíti vissza a közönséget, ahol senki nem az, akinek látszik és minden megtörténik, aminek nem lenne...

  • Kult-konyvek-21.Szazad_kiado_1.png
  • 41049_thumb-e1507107146144.jpg
  • 41050_thumb.jpg
  • 41051_thumb.jpg
  • covers_438119-e1507107173402.jpg

Négy könyv, amit érdemes beszerezned ősszel

A 21. Század kiadó idén ősszel nagy dobásra készül és négy világsikerű könyvvel örvendezteti meg az olvasás és a könyvek szerelmeseit. Világirodalmi bestsellereket hoz el nekünk a KULT Könyvek sorozattal. Mi már alig várjuk őket, csapjatok le rájuk Ti is! Michael Chabon: Ragyog a hold ...

  • Untitled-collage.jpg

A boldogság ára...

Kinek mit jelent a boldogság? Egyeseknek a pénzt, másoknak egy sikeres karriert és van akinek egy jól működő házasságot. Michelle Frances bemutatkozó pszichológiai thrillerében,  A barátnőben mindenki csupán a saját boldogságát keresi, azonban, mint azt tudjuk a boldogságnak ára van, amit a...

Szólj hozzá!