Finn gyöngyszemek a Toldiban

Finn gyöngyszemek a Toldiban

2017. február 8-12. között már hatodik alkalommal zarándokoltak el a messzi finn földről érkező remek filmek. A házigazda a Toldi mozi volt. A filmeket hosszú útjukra elkísérte néhány alkotó is, akikkel közönségtalálkozók keretében ismerkedhettek meg közelebbről a mozi szerelmesei. Az idei Finn Filmnapokon volt bőven miből csemegézni. Láthattunk könnyed és súlyosabb alkotásokat is, nevethettünk és sírhattunk egyszerre, és gondolatébresztő percekből sem volt hiány. Íme a kedvenceink.

A hozományvadász

 Marja- Aurora, a szőke bombázó ki sem lát a hasteg felhők és tweet üzenetek mögül, aki életmód-tanácsadó bloggerként éli mindennapjait”, míg a mamahotelből való kiköltözésről és tisztességes foglalkozásról hallani sem akar. Egy karambolban ismerkedik meg Olavival, egy papírgyár milliárdos csemetéjével, akire azonnal szemet vet. Ám Marja számításait keresztül húzza egy kegyetlen újságíró, egy szemfüles busz sofőr, és egy tengerben landoló mobiltelefon is.  A hozományvadász tartalmas kikapcsolódást ígér, életszerű poénokkal, bájosan esendő karakterekkel. Konklúzió: Az instagram filter kiválasztásának igenis van létjogosultsága. Hallgassunk rá, hiszen Marja már csak tudja!

 A házsártos

A házsártos a generációk közt tátongó szakadék problémáját veszi górcső alá. Főhőse egy zsémbes öregember, aki úgy érzi, a mai modern világ kiveti önmagából, érzései mondanivalója már csak süket fülekre találnak.  Az öreg úr minden mondatával egyre nő a feszültség a szereplők között, mi pedig minduntalan csak kacagunk  a nézőtéren. De ha kicsit jobban figyelünk, értékes, a mai társadalmunknak tükröt tartó megfigyelésekhez juthatunk. A Finn Filmnapok egyik kiemelt témája a „Nők helyzete a mai filmiparban”. A házsártos nem kíméli a nőket, odamondogat, és értetlenül csóválja a fejét a felborult nemi szerepeket illetően. Ugyanakkor, a film egészét körülöleli az idős úr saját házasságára való visszaemlékezése, amelyből sugárzik a meghittség, a szeretet, és legfőképpen a tisztelet. A záró képekben a hosszú időt egymástó külön töltő házaspár egy mosollyal üdvözli egymást, amelyben ott van az egész életüket átfogó összetartozás.„Rohannak, hogy elérjék a következő sietséget”,- mondja a házsártos. Mi ne tegyünk így. Telepedjünk le a kanapéra a hátralévő téli napok valamelyikén, fogadjuk nyitott szívvel ezt az igazán emberi filmet.

 

Feloldozás

Létezik-e mentség egy cserbenhagyásos gázolás esetén? Egy lelkész is lehet bűnös? Van az a  szerelem, amely mindig képes megbocsátani? Ezekre, és más, hasonlóan fajsúlyos kérdésekre keresi a választ a Feloldozás, Petri Kotwica 2014-es filmje.

Kiia, az újdonsült anyuka miután lelkész férjével éjszaka száguld a kórházba, hogy megszülhesse gyermekét, autójukkal valamit (vagy valakit?) elütnek, de idő szűkében nem lehetnek teljesen biztosak benne Később Kiia (Laura Birn) megismerkedik Hannával (Mari Rantasila), akinek férje nemrégiben cserbenhagyásos gázolás áldozata lett. Kiia lassan összerakja a kirakós darabjait, és küzd a bűntudattal, miközben Hanna is egyre több információhoz jut a baleset körülményeiről, így mindketten lehetetlen helyzetbe kerülnek.  A Feloldozás női főszereplőinek megadatik a lehetőség, hogy önállóan, függetlenül döntsenek saját sorsuk felől, és vállalják az ezzel járó következményeket, de vajon milyen áron? A filmet nézve többször is összeszorulhat a gyomrunk, mert a remek alakításoknak köszönhetően nagyon is húsbavágó a hatás. Ne készüljünk könnyed, nyáresti szórakozásra, sokkal inkább egy mély, önmagunk megismerése felé vezető göröngyös utazásra. Érdemes a kockázatot vállalva, bátran elindulni az úton.

Varpu

Megkapó történet egy szinte szülők nélkül felnövő, talajtalansággal küzdő kiskamaszról, aki egy nap ráun eddigi életére, és a volán mögé ülve kezébe veszi sorsát. Peregnek az abszurd képkockák, Varpu a maga 12 évével lopott autóval furikázik, majd stoppol az éjszakai autópályán, hogy felkutassa apját. Az abszurd események sorozata ellenére mégis inkább a kislány döbbenetes higgadtsága és bölcsessége az, ami a székhez szögezi a nézőt. A story megállíthatatlanul hömpölyög előre, amíg egyszer csak már nincs tovább. Az utolsó percekben felvillan egy szebb jövőkép, de a kemény kiképzések sorozatát rejtő múltat még így sem felejthetjük el végleg. Anya- lánya kapcsolatok rejtelmeit kutatóknak erősen ajánlott.

 

A finn filmek idén emberségre, elfogadásra és empátiára tanítottak bennünket. Reméljük jövőre is találkozhatunk más, elgondolkodtató és szórakoztató alkotásokkal egyaránt.

Kapcsolódó bejegyzések

Budapest Éjjel – Fekete Gábor fotósorozata a NextArt-ban

Budapest Éjjel - Fekete Gábor fotósorozata a NextArt-ban

Fekete Gábor, 'Budapest Éjjel' című fotósorozata a svájci-magyar művész egyedi kapcsolatát mutatja be szülővárosával, egy sor könnyed, nosztalgikus, néhol humorral fűszerezett éjszakai felvételen keresztül. A több mint két évet felölelő sorozat, 2016-ban a Corvina Kiadó jelentette meg, a...

,,Nincsenek fiktív gondolatok, semmi nincs kiszínezve”

,,Nincsenek fiktív gondolatok, semmi nincs kiszínezve”

Az Orlai Produkciós Iroda július 15-én a szentendrei Ferenczy Múzeum udvarán mutatja be a Lengyel Nagy Anna interjúi alapján készülő Élet.Történetek.hu... sorozat első darabját, A nővérek − Levél Apámhoz! című előadást. Az est két szereplője Egri Kati és Egri Márta, rendezője Cseh Judit. A...

  • FotorCreated.jpg

Te hinnél neki?

Te mit tennél, ha a már halottnak hitt gyermeked bekopogtatna az ajtón? Amy Gentry ezzel a gondolattal játszott el debütáló,  Ki ez a lány? című regényében. Nem sok rettegettebb dolog lehet egy szülő életében, minthogy elrabolják a gyermekét. De vajon, hogyan lehet azt feldolgozni ha az...

Szólj hozzá!