Anya csak egy van? – Goodnight Mommy
Értékelem! 5

Az osztrák rendezőpáros, Veronika Franz és Severin Fiala közös munkája, a Goodnight Mommy valóságos sötét gyöngyszem: felesleges bazári ijesztgetések és túltolt akció nélkül is képes a nézőt a székhez szegezni. Idilli képsorokkal indítunk, amint a tízéves ikerpár, Elias és Lukas (Elias Schwarz, Lukas Schwarz) fogócskázik és barangol a szabadban. A gondtalan ifjúságot és gyermeki kalandvágyat ..

Summary 5.0
Értékelem! 0
Summary rating from user's marks. You can set own marks for this article - just click on stars above and press "Accept".
Accept
Summary 0.0 kritikán aluli

Anya csak egy van? – Goodnight Mommy

Az osztrák rendezőpáros, Veronika Franz és Severin Fiala közös munkája, a Goodnight Mommy valóságos sötét gyöngyszem: felesleges bazári ijesztgetések és túltolt akció nélkül is képes a nézőt a székhez szegezni.

Idilli képsorokkal indítunk, amint a tízéves ikerpár, Elias és Lukas (Elias Schwarz, Lukas Schwarz) fogócskázik és barangol a szabadban. A gondtalan ifjúságot és gyermeki kalandvágyat idézik meg a napsütötte képsorok, ám a hangulat rögtön nyomasztóbbra fordul, ahogy a srácok hazatérnek: visszajött édesanyjuk (Susanne Wuest), akinek – szemlátomást egy baleset miatt – be van kötözve a feje. Betekintést nyerhetünk a lábadozó mama és a gyerekek mindennapjaiba, az ikrek azonban egyre furcsábban tekintenek anyjukra. Miért vezet be különös új szabályokat a háztartásban? Vajon mi magyarázza, hogy ilyen ingerült és erőszakos? Lehet, hogy a rejtett arcú nő, aki visszatért, mégsem az, akinek mondja magát?

goodnight-mommy-3-800x330

A Goodnight Mommy Veronika Franz és Severin Fiala első egész estés rendezése, ez a tény viszont abszolút nem látszik meg a végterméken: rég láthattunk ennyire magával ragadó és egyszerre hátborzongató pszicho-horrort, ami ráadásul egy elegáns mozdulattal félre is söpri az unalomig túlhasznált hirtelen ijesztéseket (“jump scare”-eket). Helyette ott lappang a háttérben az érzés, hogy valami nincs rendben, de nem tudjuk pontosan megmondani, mi hibádzik. Apró jelekből és gesztusokból bontakozik ki először csak a döbbenet, később a nyugtalanság, végül pedig a sokkoló rémület. Mindezt úgy oldották meg a készítők, hogy bármikor elénk toppanhat valami bizarr, aztán mintha mi sem történt volna, visszaváltunk a mindennapos tevékenységekre – így egyrészt sosem érezhetjük biztonságban magunkat, másrészt a figyelmünket is hatékonyan fenntartják. A kapott utalásokból szép lassan összeáll egyfajta ködös háttértörténet, pontosabban különböző igazságok katyvasza, ami alapján nekünk kell eldöntenünk, kinek is higgyünk.

goodnight-mommy-2-800x330

Az idegeinken táncoló, folyamatosan lopakodó nyugtalanító érzés az, amitől a Goodnight Mommy olyan remek módon működik. Számítógéppel összehányt kísértetek és darabolós gyilkosok helyett a potenciális veszélyforrást a szűk otthoni környezetbe összpontosítja, teljesen hétköznapinak induló családi szerepekkel. A burjánzó természet közelsége és a szögletes, modern ház érdekes kontrasztot alkot: utóbbi lassan már hermetikusan lezárt börtönként funkcionál a történet előrehaladtával, groteszk díszítőelemei és túlzott érintetlensége miatt pedig az is megkérdőjeleződik, hogy egyáltalán lehet-e otthonnak nevezni. Az egyre különösebben viselkedő anyai alak is bizonytalanságban tartja mind a nézőket, mind a gyermekeket: szinte már-már szellemszerű, háttérbe beleolvadó jelenség, leginkább vészjóslóan hallgatag és arca (vagy annak hiánya) miatt félelmet keltő megfigyelő, akinél néha elpattan a húr. Igazi őrlángon pislákoló freudi unheimlich hangulat – az ismerős, otthonos dolgokba befurakodó rejtélyes ismeretlentől való viszolygás –, amely végül hatalmasat robban.

goodnight-mommy-1-800x330

Örvendetes, hogy a tengernyi feldolgozás és folytatás mellett születnek olyan filmek is, mint a Goodnight Mommy – korántsem “tucat” szórakozást ígér. Persze felütik a fejüket olyan ötletek, amelyeket más hasonló tematikájú alkotásokban láthattunk már, sőt a fináléban bedobott csavarra sem túl nehéz útközben rájönni, azonban az egész történetre az üdítően visszafogott és hűvös tálalás a jellemző, az események adagolásától kezdve az éppen mindig eleget megmutató fényképezésig. Aki gazdagabb szeretne lenni egy elgondolkodtató, hidegrázós élménnyel, az ne habozzon, üljön be másfél órára a moziterem hűvösébe – nem valószínű, hogy csalódni fog.

Goodnight Mommy (Ich seh, Ich seh, 2014) színes, feliratos osztrák horror
Írta és rendezte: Veronika Franz, Severin Fiala
Szereplők: Susanne Wuest, Elias Schwarz, Lukas Schwarz

A filmet október 1-jén 21:00-kor láthatjátok a Művész moziban, a Szemrevaló Filmfesztivál keretében.

Kapcsolódó bejegyzések

  • FotorCreated.jpg

Te hinnél neki?

Te mit tennél, ha a már halottnak hitt gyermeked bekopogtatna az ajtón? Amy Gentry ezzel a gondolattal játszott el debütáló,  Ki ez a lány? című regényében. Nem sok rettegettebb dolog lehet egy szülő életében, minthogy elrabolják a gyermekét. De vajon, hogyan lehet azt feldolgozni ha az...

  • 33456507534_e372d291bb_z.jpg
  • 34297989445_71089740ed_z.jpg
  • 34298035405_7987a0c2df_z.jpg
  • 34298044085_d9d251ccef_z.jpg

Ami Tarantóban történik... - A főnök meg én meg a főnök

Carlo Goldoni fergeteges komédiáját ültette mai környezetbe a Thália Színház, így született meg legújabb előadásuk. A főnök meg én meg a főnök felhőtlen szórakozást ígér, két felvonásban. Goldoni 1746-ban, a Két úr szolgája című komédiájával teremtette meg annak idején a polgári vígjáték...

  • FotorCreated-13.jpg
  • LID_zsurik_OK_szines_small-e1493447443755.jpg

"A nagyregényeket szeretem a legjobban" - Interjú Fullajtár Andreával

Adva van tíz könyv, a 2016-os könyvtermés legjava: Jászberényi Sándor: A lélek legszebb éjszakája; Kepes András: Világkép; Krasznahorkai László: Báró Wenckheim hazatér; Nádas Péter: Az élet sója; Németh Gábor: Egy mormota nyara; Szabó T. Anna: Törésteszt; Térey János: Őszi hadjárat; Varró...

Szólj hozzá!