A nyelv új dimenziói – avagy a Sci-fi limonádé receptje

A nyelv új dimenziói – avagy a Sci-fi limonádé receptje

Amy Adams kétségtelenül remek színésznő, ragyogó egyénisége és szimpátiateremtő képessége pedig hamar a legjobbak közé emelte. Így egy űrlényes-tudósos-világpánikolós film, aminek ő a főszereplője igazán jó szórakozással kecsegtetett, de sajnos nem váltotta be maradéktalanul a reményeinket.

A Kapcsolaton, a Függetlenség napján, A mélység titkán, a Gömbön és még sok igazán remek, egyedi filmen formálódott ízlésem és rajongásom a műfaj iránt, valamint az ígéretes szereposztás kötelezővé tette számomra az Érkezés megtekintését. Különösen kíváncsi voltam az eddig szinte kizárólag romantikus szerepekben látott Adams tudós-kutatós alakítására is, azaz hogy megüti-e a Jodie Foster, Sharon Stone, vagy akár Sigourney Weaver által igen csak magasra tett mércét. Előre leszögezem, ez esetben nem rajta múlt.

Adva van egy nyelvészprofesszor, Dr Louise Banks, aki láthatóan tele van érzelemmel, fájdalommal, és adva van egy másik, akinek látszólag semmi gondja. No, de mi van, ha ez a kettő egy és ugyanaz a személy? Itt már gyanakodhatnánk, hogy valami zavar lehet a tér-idő kontinuumban, de mivel még épphogy csak elkezdődött a film hamar átsuhanunk a furcsaságokon, pláne, hogy pillanatok alatt beindulnak az események, és máris egy ufóban lebegünk felfelé, nyakig szkafanderben.

arrival2

Amy Adams partnere a filmben a Bosszúállókból és a Bourne-filmekből is ismert Jeremy Renner, aki segíti a briliáns nyelvészt az elsőre igazán lehetetlennek tűnő feladatában, miszerint a hirtelen, semmiből megjelenő 12 űrhajó egyikének utasaival kapcsolatot teremtsen. A hatalmas kavicsokban érkezett hétlábú lények szándékai elég ködösek, s emiatt a világ különböző országai, sztereotipizált vérmérsékletüknek megfelelően állnak hozzájuk. Az első, igazán lábszárremegtető találkozások után viszont a sztori megreked, pedig alapvetően érdekesek az eljárások, amikkel próbálkoznak, és a nyomokban megcsillanó humor is dicséretes. Úgy látszik nem nagyon lehet többet kifacsarni a kommunikációs jelenetekből, mondjuk ezen a fronton legalább szemlátomást sokat fejlődött az emberiség a Támad a Mars óta. Ráadásul a heptapodok is bénáznak, hiszen annak ellenére, hogy elvileg szuperintelligens intergalaktikus lények nem igazán tűnnek átgondoltnak, nagyjából semmiben, s főleg nem a válaszadáskor. Így valahol érthető, hogy nagyon viszket egyes országok vezetőinek ujja azon a bizonyos piros gombon. A válaszok idővel megérkeznek, a kutatók és a mi kérdéseinkre egyaránt, a pánik is rendre fokozódik (bennünk is), és egyre többször keresztezi a fő szálat a kutatók magánéletének történései, amelyek sejtetik, hogy itt valami többről van szó mint amit látunk.

arrival3

Ahogy halad előre a cselekmény, úgy bontakoznak ki a drámai magánéleti szálak és fonódnak össze, így nem csak a kutatók játszanak kirakóst, hanem mi is, és ez kelt némi kellemes borzongós kíváncsiságot. Ennek ellenére nem jön meg a várt katarzis egy 2 másodperces AHA fílinget leszámítva, ugyanis nyoma sincs a kémia működésének a hőseink között, mert az kétségtelen, hogy a hétlábúakkal egész jól megy a kommunikáció, de a kétlábúak között ennek semmi jele, és valószínűleg ennek vajmi kevés köze lehet a lábak számához. Azonban enélkül hiteltelen az egész. Nem tudja a film megteremteni azt az emocionális atmoszférát, amire óriási szüksége lenne a működőképességhez, ha már ilyen hangsúlyosan elvitték a dráma irányába. Ennek okát én az ezt segítő párbeszédek, a jellembeli kontrasztok, egyéni gondolatok teljes hiányában látom. Amy Adamsnek pedig ebben nagy gyakorlata van, de itt annyira csak a kutató oldal nyilvánul meg, hogy nőiessége, bája teljesen rejtve marad, ami óriási hiba. Jeremy Renner pedig szinte folyamatosan a háttérben van, ami szintén kifogásolható. A főszereplők mellett fájdalmasan gyengére sikerült Forest Withaker karaktere is, kb a bőrszínén (a kötelező fekete színész) kívül semmit nem tudott hozzáadni az egyébként jellegzetes alakításairól ismert színész, pedig ebben is nagy potenciál rejlett.

arrival4

Így elég vegyes érzelmeket vált ki a film, mert az alapötlet érdekes, az űrlények jók, a CGI pazar, de a mondanivaló és a végkifejlet olyan sutára sikerült, annyira értelmetlen, sőt megmosolyogtató, hogy vérzik érte a sci-fi rajongó szívem (ahogy Ábel mondaná: De miééért?). Csalódottan ingattam a fejem, mert érdekes lett volna a heptapodok által közölt dolgok, jelenségek bővebb magyarázata és kutatása, a várható következmények elemzése, további logikus kérdések feltétele, illetve egy kicsivel több akció. Értem én, hogy itt valami nagyon elszállt, drámai elgondolkodtató fílinget akart összehozni a rendező, Denis Villeneuve (Sicario) és pár percre talán sikerült is elérnie ezt a sok demagóg utalás közepette, de ezen a szinten ez már kevés. Ami Chris Nolannek sikerült az Eredetben, vagy az Interstellarban, az Villeneuve-nek nem jött össze. Azzal, hogy nem bontakoztatta ki megfelelően a karaktereket hatalmas öngólt rúgott, hiszen az igazán remek sci-fikben ez mindig nagyon erős, ez váltja ki az empátiát, ami segít átélni az izgalmakat és lehetőséget teremt a különböző helyzetek és nézőpontok megértésére is.

Fényévekkel többet ki lehetett volna hozni a sztoriból és a karakterekből, ami szinte tálcán kínálta magát, így viszont Villeneuve elpuskázta a lehetőséget, hogy a film bekerülhessen a műfaj nagy klasszikusai közé. Kár érte…

Érkezés – Arrival
Színes amerikai sci-fi, 116 perc, korhatár: 12 év
Forgalmazó: Intercom

Rendezte: Denis Villeneuve
Forgatókönyv: Eric Heisserer
Operatőr: Bradford Young
Zenéjét szerezte: Jóhann Jóhannsson
Producer: Shawn LevyDavid LindeKaren Lunder
Vágó: Joe Walker

Szereplők: Amy Adams, Jeremy Renner, Forest Whitaker, Michael Stuhlbarg, Tzi Ma, Mark O\’Brien, Joe Cobden, Nathaly Thibault, Russell Yuen, Larry Day, Patrick Kiely

 

Kapcsolódó bejegyzések

  • 36790194174_bbb28033e7_z.jpg
  • 37452263756_fa4cfe9928_z.jpg
  • 37452342926_b071eed9d7_z.jpg
  • 37469170242_257763e6dd_z.jpg

Valaki ellopta a pingponglabdát - Csoda korban élünk (Szigliget) kritika

Fergeteges bohózattal indítja az évadatot a Thália Színház. Michael Frayn darabját Hamvai Kornél átiratában élvezheti a közönség. A Csoda korban élünk (Szigliget) az 1950-es évek kommunizmusába repíti vissza a közönséget, ahol senki nem az, akinek látszik és minden megtörténik, aminek nem lenne...

  • Kult-konyvek-21.Szazad_kiado_1.png
  • 41049_thumb-e1507107146144.jpg
  • 41050_thumb.jpg
  • 41051_thumb.jpg
  • covers_438119-e1507107173402.jpg

Négy könyv, amit érdemes beszerezned ősszel

A 21. Század kiadó idén ősszel nagy dobásra készül és négy világsikerű könyvvel örvendezteti meg az olvasás és a könyvek szerelmeseit. Világirodalmi bestsellereket hoz el nekünk a KULT Könyvek sorozattal. Mi már alig várjuk őket, csapjatok le rájuk Ti is! Michael Chabon: Ragyog a hold ...

  • Untitled-collage.jpg

A boldogság ára...

Kinek mit jelent a boldogság? Egyeseknek a pénzt, másoknak egy sikeres karriert és van akinek egy jól működő házasságot. Michelle Frances bemutatkozó pszichológiai thrillerében,  A barátnőben mindenki csupán a saját boldogságát keresi, azonban, mint azt tudjuk a boldogságnak ára van, amit a...

Szólj hozzá!