A Komikum ritka románca a Tragikummal

A Komikum ritka románca a Tragikummal

A hullaégető még nem holokauszt-darab, pedig a címe egy szóban is képes elmesélni a Saul fia történetét. De itt még nem kezdődött el a borzalom, egyelőre előholokauszt-hangulat van, noha ezt is csak utólag tudhatjuk. Gálvölgyi János szinte monodrámává dominálja az előadást, noha abban mindig van kockázat, ha egy komikus hirtelen skatulyafeszegetésbe kezd, s tragikumba merül. Itt megtérült a kockázat. A győri Vaskakas Bábszínházban láttuk az előadást, még a budapesti premier előtt.
Egy B-kategóriás horrorfilm-rendező belesápadna az irigységbe a cím láttán, pedig ez még jóval a clickbait-korszak előtt született, és bár vér nem folyik benne, dermesztőbb a legtöbb horrorfilmnél. Mert ez a valóságnak egy vaskos és megemészthetetlen, nyers szelete. Ladislav Fuks cseh író 1967-es könyvének színpadi adaptációját a győri Vaskakas Bábszínházban láttuk, Budapesten a Belvárosi Színházban játsszák. Főszerepben kissé váratlanul, de jól eltaláltan: Gálvölgyi János. Ugyanis nem kis rizikó, amikor egy komikusként, remek vígjáték-színészként és parodistaként ismert és szeretett színészt egy drámai, s azon belül is a kőkemény fajtájú szerepben vetnek be. Bár tudjuk, hogy Gálvölgyi sokoldalú művész, akinek nem újdonság a drámai szerepkör, amikor leülök, kicsit mégis tartok a választás helyességét illetően, hogy aztán kétségeim az első félórában elillanjanak. Emlékeztek az épp 20 éves Csinibaba szigorú-vicces házmesterére? Két évtized ködjéből mintha ez a figura tűnne elénk, csakhogy minden viccesség nélkül, még szigor sincs igazán, csak házmesterszervilizmus, de az aztán mérhetetlen mennyiségben.

Fotó: Orosz Sándor

Nézem az üres színpadot – manapság roppant trendi a díszletek lehagyása, vagy csak spórolnak a színházak –, de az üresség itt és most helyénvaló, ilyen nihil lengte be Európát az 1930-as évek legvégén, különösen a végnapjait élő Csehszlovákia németek laktak Szudéta vidékén. (Bár Csehszlovákia 1945-ben feltámad, ez már sem méretében, sem szellemében nem ugyanaz a Csehszlovákia, nem beszélve arról, hogy amiként megszűnése, így életre kelése is csak időleges volt: 1992-ben végleg elhalálozott, szerencsére ezúttal idegenkezűség nélkül, békés végelgyengülésben.) Aztán arra gondolok, hogy Karl Kopfringl példás és pedáns krematóriumi dolgozónak a szerepe nem teljesen idegen Gálvölgyitől, hiszen Juraj Herz 1968-as filmjében ő volt a főszereplő Rudolf Hrusínsky magyar hangja, csak akkor még nem társítottunk annyi poént ehhez a hanghoz.
Gálvölgyi eleinte mintha kényelmetlenül is érezné magát a szerepében, feszeng, pózol, aztán ez észrevétlenül változva már nem Gálvölgyi feszengése és pózolása, hanem Kopringl úré, a tisztes kishivatalnoké, aki morál és kötelességtudat között először habozás nélkül az utóbbit választja, nem is titkoltal sóvárogva a krematórium-igazgatói állásra, amely ebben a környezetben olyan hatalmi célponttá növi ki magát, mintha a Harmadik Birodalom kancellári székéről beszélnénk…

Schruff Milán (Hajnali láz) bőrnadrágos alakja viccesen szomorú, végigkísérhetjük fanatizmusának fejlődését és annak másokra való hatását. Érdekes megfigyelni, hogy itt a karakterek kora is milyen erősen befolyásol, a fiatal lelkesedés és becsvágy, hogyad ragad át az idősebbre is, s az félreteszi a talmi csillogású dolgokért a hosszú évtizedek alatt kialakult érzelmeit és életszemléletét.  Bár Pelsőczy Réka rendezésében akadnak érthetetlen vagy megértésre nem is érdemes pillanatok – babaház –, mégis a rendező nagy érdeme a bábvilág bevitele ebbe a kegyetlen korszakba. Hiszen a báb az játék, a báb az Pinokkió, a báb az vidámság, a báb az Kemény Henrik mutatványos bódéja. Az óriás bábfejeket hordó színészek azonban a leghalványabb vidámságot sem képviselik, kafkai arctalanságba rejti őket a hatalmas maszk – elvégre Kafka földjén járunk –,

arctalan itt mindenki, egyenruhás egy világ ez, ahol az arcvonások is egyenruhába rendeződnek,

csak Kopfring úr hisz még a kötelességtudat mellett némi önállóságban is, de erről nagyon hamar lebeszélik, hogy aztán katarzisszerűen bekövetkezzen a megvilágosodás, és ököl emelkedjen a tisztelt isten felé. Herr Kopfringl egyszer csak átlényegül, hirtelen ő lesz a Tiennanmen téren 1989-ben a tankok elé térdelő fehéringes fiatal fiú, s bár nem tudjuk a végkimenetelt, nagy meglepetés nem érhet.

A vég így aztán vér és fagy keveréke, üvöltés az épp aktuális istenek ellen, Gálvölgyi hadat üzen nekik, alakja mintha nőttön-nőne, már-már túl a félelmetesen, de a rettegést nem ő, hanem a Berlinben székelő új isten testesíti meg, s a Götterdemmerung még messze van. Az utolsó perc aztán olyan dermesztő, hogy még a hullák alatt lobogó tűz is belejegesedne.

Kapcsolódó bejegyzések

  • libri-natale.jpg
  • books-gifts.jpg
  • 4195728_5.jpg
  • covers_459677.jpg
  • mh.jpg

Könyvet ajándékba? - Nyugi, segítünk választani!

A könyv az egyik legszebb ajándék, amellyel meglephetjük szeretteinket karácsony alkalmából. Persze rögtön adódik a kérdés, milyen könyv kerüljön a fa alá? Mi az ami a megajándékozni kívánt személyt érdekli? Mit olvasna szívesen? Ehhez próbálunk segítséget adni. Elsőként a 21. század kiadó...

  • 43373_karacsonyi_image_PR_banner_image-iii.jpg
  • 75lpdQe75A3UG87Gs-e1513330969473.jpeg
  • 43373_karacsonyi_image_PR_banner_image.jpg

Karácsonyi ajándék a Libritől - Te rátaláltál már?

A Libri december 1-je és 24-e között megvalósuló kampányában könyvajándékokkal lepi meg az olvasás szerelmeseit. Nem kevesebb, mint 1000 könyvet rejt el országszerte, 20 vidéki városban és Budapesten, különleges helyszíneken, különleges csomagolásban, hogy átadhassa az idei év első karácsonyi...

  • TothKinga4.jpg
  • 3899115_5-e1511625062199.jpg

Tóth Kinga: Holdvilágképűek könyvbemutató

Ha egy különleges élményre vágytok, akkor feltétlenül látogassatok el november 28-án a Petőfi Irodalmi Múzeumba. Tóth Kinga rendhagyó könyvbemutatója igazi csemegének ígérkezik az irodalom és a vizuális kultúra kedvelői számára.  Tóth Kinga érdekes, egyedi színfoltja a magyar irodalmi és...

2 Kommentek

  1. Gálvölgyi Judit 2017. március 15.
    Válasz

    To read.

  2. Gálvölgyi Judit 2017. március 19.
    Válasz

    Még egy.

Szólj hozzá!